Vägen mot en helt elektrifierad fordonsflotta
Fortivas målsättning är att ha en 100% elektrifierad fordonsflotta. Vi har kommit en bra bit på vägen och nedan kan du läsa om hur Henrik Bygdén som är teknisk säljare uppfattade sitt byte av bil.
– Jag bor i Skellefteå och arbetar som teknisk säljare. Eftersom jag sitter lite avskilt i norr, blir det att jag hjälper till med allt från teknikfrågor till e-handel. Jag kör ungefär 1 700 mil per år i tjänsten, och mina kunder ligger ofta 12–15 mil bort. Den största utmaningen med att köra elbil har varit vintern. Jag fick min nya bil i september, och nu på vintern kan jag köra 25–30 mil per laddning. Ibland känns det stressande, ungefär som när bränslelampan lyste i min gamla dieselbil, eftersom kylan minskar batteriernas kapacitet.
– Jag valde min bil för att den har fyrhjulsdrift, vilket är nödvändigt här där vägarna ibland är oplogade. Det var också viktigt att kunna dra mitt kåpsläp på 1500 kg med mitt utökade B96-körkort. Eftersom elbilar i sig är tunga anser jag att det utökade B-körkortet borde bli standard, vilket också utreds av transportstyrelsen.
– Laddning sker oftast hemma på nätterna. En del av våra kunder har laddare, men de är ofta långsamma och ger ofta bara en mils laddning per timme på vintern, så jag letar hellre upp en DC-laddare. Laddnätverket är stort, men man behöver flera appar för olika leverantörer, vilket kräver lite planering. Ett tips för snabbare laddning på vintern är att använda bilens navigator för att förvärma batteriet inför ett laddstopp.
– Laddning kräver mer planering än att köra en dieselbil. Om jag stannar vid en station med fyra 200 kW-laddare och det redan står tre bilar där, delas effekten mellan alla, vilket gör att det ändå tar längre tid. Det kan vara stressande att elen inte får ta slut, och laddningen tar alltid längre tid än man tror.
– Med min gamla dieselbil var det bara att tanka och köra, då behövde jag inte tänka så mycket. Men jag ser ändå fördelar med elbil, både för miljön och ekonomin. Jag tycker inte att Fortiva belastar miljön särskilt mycket, bortsett från det vi kör och en del på vårt servicecenter i Trollhättan. Det är bara positivt att vi bidrar till hållbarhetsarbetet!